Повернись живим
Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С. arrow спар-страх arrow СТАЛІЙНИЙ ЧАС
   

СТАЛІЙНИЙ ЧАС

сталія (від франк, stal -положення) — час, протягом якого вантаж має бути навантажений на судно або вивантажений з нього. Згідно з КТМ України (ст. 148) С. ч. визначається угодою сторін, а за її відсутності — нормами, прийнятими в порту навантаження (розвантаження). Протягом С. ч. перевізник надає судно для навантаження (розвантаження) вантажу і тримає його під навантаженням (розвантаженням) без додаткових до фрахту платежів. Перевищення С. ч. дає підставу судновласнику стягнути з фрахтувальника певну грош. суму — демередж. За дострокове закінчення вантаж, операцій фрахтувальник має право вимагати сплати йому відповід. винагороди (диспачі), якщо це передбачено в чартері (форма договору морського перевезення вантажу). У міжнар. практиці відсутнє однакове розуміння умов чартеру про сталію. Тлумачення окр. умов, які належать до С. ч., містяться у Правилах тлумачення сталії у рейсовому чартері 1993.

С. ч. встановлюється звичайно у вигляді певної кількості днів або годин чи у вигляді норми перевантажувальних робіт, тобто певної кількості тонн вантажу, що фрахтувальник зобов'язується завантажити або вивантажити в погожий роб. день. Іноді в чартерах замість конкретного С. ч. робиться застереження, що відправники вантажу зобов'язані подавати вантаж, а вантажоодержувачі приймати його настільки швидко, наскільки судно може одержувати чи здавати вантаж. У деякі чартери включається умова, відповідно до якої тривалість С. ч. визначається звичаями порту. Для обліку всього часу, витраченого судном у порту, і розрахунку С. ч. використовується стейтмент і тайм-шит. У стейтменті фіксується весь час стоянки судна. Він служить для дальшого розрахунку часу, що потрібен відповідно до умов чартеру і фактично витрачений. У тайм-шиті, крім фіксації часу стоянки, робиться повний розрахунок сум демереджа і диспача.

Початком обчислення С. ч. є момент готовності судна до вантаж, операцій і вручення фрахтувальнику чи його агенту нотиса про готовність. Строк і порядок подачі нотиса регулюються умовами чартеру. До С. ч. не включається час, протягом якого навантаження (розвантаження) не проводилося або з причин, що залежать від перевізника, або внаслідок непереборної сили чи гідрометеорол. умов, що створюють загрозу зберіганню вантажу чи перешкоджають його безпеч. навантаженню. Час, протягом якого навантаження (розвантаження) не проводилося з причин, що залежать від фрахтувальника, включається до С. ч. Якщо навантаження (розвантаження) почалося до поч. збігу С. ч., то фактично витрачений на навантаження час зараховується до С. ч. Відповідно до ст. 149 КТМ додатковий після закінчення строку навантаження (розвантаження) час очікування судном закінчення вантаж, робіт — контрсталійний час — може бути встановлений угодою сторін. Також угодою встановлюється і розмір плати перевізнику за простій судна протягом контрсталійного часу (демередж), а також винагорода за закінчення навантаження (розвантаження) до закінчення С. ч. (диспач). За відсутності угоди сторін тривалість контрсталійного часу і розмір плати перевізнику за простій, а також розмір винагороди відправнику або фрахтувальнику за дострокове закінчення навантаження (розвантаження) визначаються відповідно до строків і ставок, прийнятих у відповід. порту. За відсутності зазначених ставок розмір плати за простій визначається витратами на утримання судна і екіпажу, а винагорода за дострокове закінчення навантаження (розвантаження) обчислюється у половинному розмірі плати за простій.

Під час завантаження судна у разі закінчення контрсталійного часу (надконтрсталійний час, або детеншен) перевізник має право стягнути завдані йому дальшою затримкою судна збитки і відправити судно в рейс, якщо навіть весь обумовлений вантаж не навантажено на судно з причин, що не залежать від перевізника. В цьому разі перевізник зберігає право на одержання повного фрахту (ст. 150). У разі надання для перевезення вантажу всього судна капітан не має права відмовитися від приймання вантажу, доставленого до закінчення стадійного або контрсталійного часу, якщо сторони домовилися про це, навіть коли приймання і укладення вантажу можуть затримати судно понад встановлений час. За кожний день затримки судна понад контрста-лійний час відправник зобов'язаний відшкодувати перевізнику заподіяні збитки. В тих випадках, коли для перевезення вантажу надано не все судно, капітан має право до закінчення погодженого С. ч. (або стадійного і контрсталійного) відмовитися від приймання вантажу, який внаслідок його пред'явлення із запізненням можна навантажити на судно належ, чином і без шкоди для решти вантажу не інакше як затримавши судно. При цьому перевізник зберігає право на одержання повного фрахту (ст. 151).

Т. Р. Короткий.