Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Українська Радянська Енциклопедія arrow пере-пери arrow ПЕРЕДДОШКІЛЬНИЙ ВІК
   

ПЕРЕДДОШКІЛЬНИЙ ВІК

ранній вік — перші три роки життя дитини. Немовля (період від народження до року) досить рано виявляє потребу у нових враженнях від навколишньої дійсності. Спочатку розрізняє смаки й запахи. З появою зорового і слухового зосередження збільшується час неспання, який заповнюється елементарною пізнавальною активністю. Після двох місяців з'являються посмішка і комплекс пожвавлення, що свідчать про потребу маляти у спілкуванні з людьми. На 3—4-му місяці ставлення до оточуючих людей стає вибірковим. На кінець року дитина не тільки розуміє мову, а й вимовляє перші слова, за словом дорослого здатна вибрати предмет, виконати чи припинити дію. Після року вдосконалюється рухова активність і здатність ходити, що розширює межі доступного середовища. Виникають уявлення, образи відсутніх предметів починають визначати дії. Інтенсивно розвивається спільна з дорослими діяльність, в якій дитина оволодіває соціально виробленими способами дій з речами. Поступово набувається вміння досягати мети, яку ставить дорослий, і діяти за задумом, що поступово починає випереджати процес гри. Це — період особливої чутливості до мовних впливів. На третьому році розвивається активне мовлення, у віці бл. трьох років дитина вимовляє понад 1200 слів. їй стає доступним слухання мови. Ближче до 3-х років мовлення стає осн. засобом спілкування і починає формуватись як засіб саморегуляції поведінки, виконуючи деякі функції планування. Процеси пам'яті, уваги мають загалом мимовільний характер. Практично діючи в наочній ситуації, дитина вчиться мислити. Перші узагальнення робить на основі найпомітніших ознак, часом неістотних. У сприятливих умовах спілкування з дорослими розвиваються її позитивні соціальні емоції, пізнавальний інтерес до навколишнього, формуються перші моральні уявлення про "хороше" і "погане". Недостатнє спілкування дитини, сенсорна бідність призводять до відставання у психічному розвитку (див. також Сенсорне виховання).

В. К. Котирло.