Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Українська Радянська Енциклопедія arrow мел-мерл arrow МЕЛОДРАМА
   

МЕЛОДРАМА

(від грец. — пісня і драма) — 1) В 17— 18 ст. у Франції й Італії — те ж саме, що й опера. 2) 3 серед. 18 ст.— муз. драм. твір, в якому діалоги й монологи дійових осіб супроводились музикою ("Пігмаліон" Ж. Ж. Руссо, 1762; "Орфей" Є. Фоміна, текст Я. Б. Княжніна, 1792. та ін.). 3) Різновид європ. драми 19 ст. характерними рисами якої були відверта морально-дидактична тенденція, гостра інтрига, гіперболізоване зображення пристрастей, прямолінійний поділ героїв на "добрих" і "злих". Як жанр драматургії бере початок у міщанській драмі. Особливо популярною була в часи Великої франц. революції 1789—94. В цей час М. мала антифеод. і антиклерикальну спрямованість (Ж. Монвель " Монастирські жертви", 1791). Пізніше перетворилась на типово бурж. жанр, пройнятий вихвалянням існуючого ладу. В 20—40-х pp. 19 ст., в період загострення класових суперечностей, М. знову виражала ідеї дрібнобурж. і демократичних кіл (Ф. Піа — "Розбійник і філософ", 1834; "Паризький ганчірник", 1847). Згодом виродилася в жанр міщансько-сентиментальних п'єс, що оберігали бурж. "доброчинність" (деякі твори Е. Скріба, де Курсель). В Росії М. з'явилась у 20-х pp. 19 ст. і була пройнята монархічними тенденціями (п'єси Н. Кукольника, M. Полевого). В укр. л-рі 2-ї пол. 19 ст. побутово-етногр. M. писали І. Гушалевич ("Підгоряни"), С. Воробкевич ("Гнат Приблуда"), О. Суходольський ("Помста, або Загублена доля") та багато ін. Елементи М. наявні в деяких п'єсах М. Старицького ("Циганка Аза" ) і М. Кропивницького ("Дай серцю волю, заведе в неволю").

За несмак і примітивізм, поверховість характерів і змісту, притаманні гіршим зразкам М., її гостро критикували з позицій реалізму М. Гоголь, В. Бєлінський, М. Щепкін у Росії, 1. Франко, І. Карпенко-Карий, П. Саксаганський — на Україні. В сучас. критиці мелодраматичними інколи наз. п'єси, в яких глибина соціально-етичних конфліктів підмінюється поверховим зіткненням банальних пристрастей.

P. Т. Гром'як.