Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С. arrow Т-тов arrow ТАЙМ-ЧАРТЕР
   

ТАЙМ-ЧАРТЕР

(англ. time-charter, від time — час і charter — хартія, грамота, привілей, з лат. charta, грец.— папір) — договір фрахтування судна на певний час. За Т.-ч. судновласник зобов'язується за обумовлену плату (фрахт) надати укомплектоване екіпажем судно фрахтувальнику для перевезення пасажирів, вантажів та для ін. цілей торг, мореплавства на певний час (ст. 203 КТМ України). Порядок і умови укладення Т.-ч. містяться у гл. 1 розд. VI КТМ. Т.-ч. має бути укладений у письм. формі. У ньому мають бути зазначені найменування сторін договору, назва судна, його тех. й експлуатаційні дані (вантажопідйомність, вантажомісткість, швидкість тощо), район плавання, мета фрахтування, розмір фрахту, строк дії договору, місце прийому і здачі судна (ст. 204-205 КТМ). При фрахтуванні судна за Т.-ч. судновласник зобов'язаний передати судно фрахтувальнику у стані, придатному для використання його з метою, яку передбачає договір фрахтування, спорядити й укомплектувати судно екіпажем, а також підтримувати судно протягом строку Т.-ч. у морехід. стані, сплачувати його страхування й утримання суднового екіпажу (ст. 207). У разі фрахтування судна за Т.-ч. капітан та ін. члени екіпажу підпорядковуються розпорядженням фрахтувальника щодо експлуатації судна, за винятком розпоряджень щодо судноводіння, внутр. розпорядку на судні та складу екіпажу (ст. 210). До зобов'язань судновласника за Т.-ч. належить забезпечення норм, та безпеч. експлуатації судна відповідно до договору. Члени екіпажу є працівниками судновласника і підпорядковуються його розпорядженням стосовно керування судном (судноводіння, внутр. розпорядку на судні).

Фрахтувальник зобов'язаний здійснювати експлуатацію судна відповідно до умов фрахтування, які визначає Т.-ч. Розпорядження фрахтувальника, що стосуються комерц. експлуатації судна, обов'язкові для капітана та ін. членів екіпажу. Фрахтувальник несе витрати, пов'язані з експлуатацією судна (різні збори, мита тощо), а також сплачує судновласнику винагороду за користування судном за час перебування у Т.-ч. Якщо судно зафрахтоване для перевезення вантажів, фрахтувальник має право від свого імені укладати договори перевезення вантажів, підписувати чартери, видавати коносаменти та ін. перевізні док-ти. Він несе відповідальність за зобов'язаннями, що випливають з цих док-тів, зокрема з коносаментів або ін. перевізних док-тів (ст. 209). Практика торг, мореплавства виробила стандартні форми Т.-ч., що відбивають особливості району плавання і види перевезень. До найпоширеніших форм належать Універсальний тайм-чартер БІМКО (кодова назва «Ваltimе»), «New York Produce» — універсальні чартери, проформи для танкерів «STB ТІМЕ», «ВРТІМЕ», Т.-ч. для рефрижератор, вантажів «Reeftime».

Див. також Договір морського круїзу, Договір морського перевезення вантажу, Договір морського перевезення пасажира.

Т. Р. Короткий, В. П. Нагребельний.

 

Схожі за змістом слова та фрази