Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С. arrow Т-тов arrow ТЕОЛОГІЧНА ТЕОРІЯ ПОХОДЖЕННЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА
   

ТЕОЛОГІЧНА ТЕОРІЯ ПОХОДЖЕННЯ ДЕРЖАВИ І ПРАВА

— вчення, яке проголошує Бога першопричиною виникнення держави і права. Божеств, походження цар. влади стверджувалося уже в законах вави-лон. царя Хаммурапі у 18 ст. до н. е. (див. Закони Хаммурапі). В Давньому Китаї імператора називали сином Неба, який править Піднебесною. У Давньому Єгипті культ фараона став культом героя, засновника громади, володаря Всесвіту. Правитель є виконавцем Божих заповідей, Божої правди на землі. Тому Бог вручає правителеві скіпетр і закони.

У Середні віки ідею боговстановлення д-ви і права продовжувало розвивати християнство. Христ. мислителі Августин Блаженний і Тома Аквінський пояснювали заснування і правління держав провидінням, з допомогою якого Бог творить світ і править ним. Норми діючого (людського) закону походять від волі й розуму Бога, а, отже, порушення цього закону є тяжким гріхом. Ідею божественного походження д-ви і права підтримували і розвивали такі відомі укр. реліг. діячі, як Петро Могила, Стефан Яворський, Феофан Прокопович.

У кін. 17 ст. теол. теорія певною мірою втратила своє значення, хоча до неї зверталися деякі мислителі і в 19 ст. Так, нім. правознавець Р. Моль одним із трьох закон, способів утворення д-ви називав реліг. владу (див. Теократія).

До позитивів Т. т. п. д. і п. слід віднести те, що вона акцентувала увагу на взаємозв'язку права і справедливості. Водночас ця теорія обмежує рац. дослідження проблеми виникнення д-ви і права межами віри в божеств, начало.

Літ.: Моль Р. Энциклопедия гос. наук. СПб., 1868; Кузнецов К. Идея совр. общества и гос-ва. О., 1919; Тимошенко В. І. Розвиток теорії д-ви в політ.-прав, думці України і Росії (кін. XIX - поч. XX ст.). К., 2004.

Н. М. Пархоменко, В. І. Тимошенко.

 

Схожі за змістом слова та фрази