Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С. arrow Я arrow ЯРМАРОК
   

ЯРМАРОК

(нім, букв. — щорічний торг, від — рік і — базар, ринок) — періодичні торги, що здійснюються у певному, заздалегідь визначеному місці. Є однією з найдавніших форм торгівлі, започатковані в європ. країнах приблизно в 10 ст. Згодом набули значного поширення як ярмарки-виставки. В Україні свого часу найбільшими були Я. у Львові, Харкові (Хрещенський), Полтаві (Іллінський), Кролівці, Сорочинцях, Києві (щорічний Хрещенський) та ін. На тодішніх Я. був представлений широкий асортимент прод. і пром. товарів з наданням продавцям і покупцям великого кола послуг. Сучасний Я. — це торг, або торг.-виставковий захід із залученням виробників та продавців (юрид. і фіз. осіб), які демонструють свої товари, послуги, технології тощо з метою їх реалізації на місці оптовому або роздріб, покупцеві та укладення з ним відповід. договорів. Нерідко Я. організовуються у традиційних або заздалегідь обумовлених місцях.

За тер. ознакою Я. поділяються на сільські, районні, міські, регіональні, міжрегіональні, загальнонаціональні та міжнародні. Залежно від способу реалізації товару розрізняють Я. роздрібні, дрібнооптові та оптові. Роздрібним є постійно діючий Я. або такий, що проводиться періодично в дозволених, спеціально відведених місцях торгівлі. Часто приурочується до проведення певних акцій, свят, початку або завершення відповід. сезону. Торгівля на таких Я. може здійснюватися через мережу стаціонарних павільйонів, крамниць, кіосків тощо, а також через пересувні засоби торгівлі.

Ціни на Я. встановлюються, як правило, нижчі, ніж у міській торг, мережі, але вони складаються під впливом кон'юнктури — обсягів товар, пропозиції і попиту та від співвідношення між ними. До дрібнооптових належать універсальні за товар, профілем Я., де представлено широкий вибір прод. товарів або продукції легкої пром-сті, розрахований на торгівлю невеликими партіями товарів для забезпечення дрібних торгівців, а також населення. Продаж здійснюється за оптовими цінами, що приваблює широке коло населення і перекупників (посередників). Оптовий Я. є поширеною формою опт. продажу товарів великими партіями і може бути постійно діючим, епізодичним чи разовим. Тут відразу укладаються торг, угоди і контракти, в т. ч. міжнародні. Сторони таких угод і контрактів мають право уточнювати асортимент, якість та ціну товару. За товарними ознаками оптові Я. можуть бути спеціалізованими (спортивні товари, будівельні матеріали, взуття тощо), вузькоспеціалізованими (напр., продаж засобів зв'язку) та універсальними.

Прав, регулювання діяльності Я. здійснюється на основі відповідних норм зак-ва про торгівлю (правилами та порядком торгівлі, інструкціями, наказами тощо), а також локал. актами, що видаються адміністрацією Я. (ярмарковим к-том).

Див. також Контрактовий ярмарок.

В. П. Нагребельний.

 

Схожі за змістом слова та фрази