Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С. arrow мін-мян arrow МЮНЦЕР
   

МЮНЦЕР

Томас (бл. 1490, м. Штольберг, Гарц — 27.V 1525, побл. м. Мюльгаузена, Тюрінгія) — нім. священик, рев. діяч періоду Реформації. Біографія М. до 1517 оповита легендами. Відомо, що М. належав до найосвіченіших людей свого часу. Будучи проповідником і священиком, він ще до М. Лютера став в опозицію до катол. церкви. Вже в 1520—21 М. виступив з найрадикальнішим ученням про характер і завдання Реформації. В рев. діяльності спирався на міську бідноту і селянство. 1521 відвідав Чехію, де опубл. «Празький маніфест», в якому виклав свої політ, погляди. На поч. 1525 очолив рев. рух у Тюрінгії та уряд у м. Мюльгаузені. У битві з об'єднаними князів, військами під

Мюнцер Томас - leksika.com.ua

м. Франкенгаузеном загін М. зазнав поразки, а самого М. взято в полон і страчено. М. вважав несправедливими соціальну нерівність та експлуатацію людини людиною, виступав проти феодалів, засилля церкви, тиранії. Реформацію розглядав не лише як радикальні зміни в духовному розвитку і держ. устрої, а й як соціальний переворот, що призведе до встановлення народної влади. Саме про це йшлося у його «Празькому маніфесті»: простий народ має взяти справу перетворень у свої руки. На думку М., усі сел. громади мають об'єднатись у «християнський союз і братство» і спільно усунути (в т. ч. насильницьким шляхом) соціальні негаразди, які є наслідком тиранії. Відтак має бути встановлено справедливий сусп. лад як втілення заг. блага. За нового ладу носієм влади в країні буде народ. Люди з народу мають усвідомити, що справжня віра — всередині них, що вони є господарями власної долі. Заперечував громадян, єдність і злагоду, що грунтуються на примиренні чи консенсусі різних соціальних сил та реліг. вчень. Вважав, що втілити волю та мету Бога здатна лише д-ва, побудована на принципах загальносвітового розвитку, на загальноприйнятних засадах. Щоб захистити владу суспільного цілого над егоїстич. соціальними та реліг. угрупованнями, новий лад неминуче має вдатися до зброї. М. сформулював вимогу забезпечити охорону основ д-ви, визначив осн. напрями держ. політики, обгрунтував необхідність пост, контролю за здійсненням цієї політики з боку нар. мас. Респ.-дем. ідеї М. кореспондувалися з його уявленням про «царство Боже» на землі, де не існуватиме класових суперечностей, приват, власності та ворожої простому народові держ. влади. Ф. Енгельс відзначав, гцо політ, профама М. «була близька до комунізму».

Осн. праці: «Празький маніфест» (1521), «Викриття хибної віри» (1524), «Статейний лист» (1525).

Літ.: Смирин М. М. Нар. реформация Томаса Мюнцера и Великая крестьянская война. М.. 1955; Штекли А. Э. Томас Мюнцер. М., 1961; История полит, и правовых учений. М., 1997.

І. О. Кресіна.

 

Схожі за змістом слова та фрази