Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С. arrow комер-коно arrow КОМІСІЇ ПАРЛАМЕНТСЬКІ
   

КОМІСІЇ ПАРЛАМЕНТСЬКІ

- складові елементи внутр. структури парламентів (палат). У деяких країнах їх називають комітетами. Комісії (комітети) є допоміжними органами, створюваними самими парламентами. Теоретично їх роль полягає у поперед, підготовці різного роду питань, які потім мають розглядатися на сесійних (пленарних) засіданнях законод. органу. Фактично ж комісії самі заздалегідь вирішують багато питань, а палати і парламенти нерідко майже автоматично затверджують їх пропозиції. Вважається, що діяльність комісій дозволяє швидше і на вищому профес. рівні вирішувати парлам. справи. К. п. мають свої різновиди. Основними з них є постійні комісії (ПК). У двопалат. парламентах вони утворюються, як правило, в кожній з палат. ПК іноді діють на період сесії парламенту, хоча в більшості країн — упродовж строку його повноважень. На практиці ця відмінність не має великого значення, тому що формування комісій на поч. кожної сесії здебільшого не призводить до змін у їх складі. Однією з гол. функцій ПК є розгляд законопроектів. Ця їхня діяльність становить зміст окр. стадії законод. процесу в парламенті. До функцій ПК віднесено також обговорення ін. питань, включених до порядку денного роботи законод. органу. Часто утворюються ПК, діяльність яких пов'язана з функціонуванням самого парламенту: з питань процедури і регламенту, депут. етики тощо. Нерідко вони здійснюють певні функції: зв'язку з м-вами, контролю за діяльністю органів викон. влади тощо. Тому не дивно, що ПК, як правило, мають спеціаліз. характер.

Кількість пост, комісій (комітетів) у парламентах різних країн неоднакова: від 6 в кожній з палат парламенту Франції до 24 у бундестазі ФРН. Розгалуженою і складною є система к-тів конгресу США. Нині в палаті представників діє 22 пост, к-ти, а в сенаті — 16. До їх складу входять десятки пост, і спец, підкомітетів. Заг. чисельність відповід. структур за різних скликань конгресу коливалася від 200 до 250 і більше. Пост, к-ти проводять т. з. слухання, які є ефективною формою парлам. контролю за діяльністю органів викон. влади. Окрім ПК, у парламентах утворюються спец., слідчі та деякі ін. комісії (комітети). Вони здебільшого діють на тимчас. основі, тобто до вирішення поставленого завдання. Спец, комісії (комітети) можуть мати найрізноманітнішу предметну компетенцію. Напр., у нижній палаті парламенту Канади спец, к-ти утворюються для розгляду якогось окр. питання або для підготовки конкр. законопроекту. У Франції спец, комісія може бути створена для розгляду будь-якого законопроекту на вимогу уряду, голови палати або кожної з пост, комісій. Тим самим спец, комісії за своєю компетенцією конкурують з ПК. У палатах конгресу США спец, к-ти створюються для вивчення різного роду питань, насамперед застосування норм права і правопорушень у сфері держ.-політ. життя. Іноді спец, к-ти займаються підготовкою законод. пропозицій з окр. гострих проблем, у парламенті Фінляндії спец, комісії займаються підготовкою питань порядку денного надзв. сесій. У Швейцарії, Японії та ряді ін. країн спец, комісії утворюються для вирішення питань, які не входять до компетенції жодної з ПК. В ін. країнах предметом розгляду у спец, комісіях стає розробка проектів конст. реформ, різного роду офіц. програм тощо. Ще одним різновидом відповідних парлам. структур є тимчас. слідчі комісії або к-ти з розслідування. Створення таких структур передбачається практично в усіх країнах. Слідчі комісії займаються різними питаннями держ.-по-літ. життя, що мають сусп. резонанс: від розслідування зловживань окр. депутатів або урядовців до масштабних політ, скандалів. Як правило, їм надано широкі повноваження — викликати свідків і експертів, вести відповідні протоколи, фіксувати докази тощо. У двопалат. парламентах існує практика утворення об'єднаних, спільних комісій (комітетів). Одним з різновидів об'єднаних комісій є узго-джувальні комісії. Вони утворюються палатами на паритетних засадах для розв'язання розбіжностей між ними у процесі прийняття конкр. законопроекту. Як правило, до складу узгоджувальних комісій (комітетів) входять члени тих ПК, в яких законопроект розглядався під час його проходження у палатах. Такі комісії діють до вирішення справи і тому мають тимчас. характер. У деяких парламентах з рівноправними палатами функціонують пост, об'єднані комісії (США, Швейцарія). Частина з них займається адм. питаннями, зокрема управлінням парлам. службами. Іноді формуються об'єднані слідчі комісії (Італія). Що ж до складу К. п., передусім пост, і спец, комісій, то депутати, як правило, мають право бути членами двох або навіть кількох комісій. Для керівництва своєю роботою звичайно самі комісії або палати обирають голів комісій. Нерідко для цього навіть утворюється колег, орган.

Див. також Комітети і комісії Верховної Ради України.

Літ.: Парламенты. М., 1967; Шаповал В. Конст. право зарубіж. країн. К., 1997.

В. М. Шаповал.

 

Схожі за змістом слова та фрази