Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Енциклопедичний словник-довідник з туризму arrow к arrow КЛАСИФІКАЦІЯ ГОТЕЛІВ (HOTEL CLASSIFICATION)
   

КЛАСИФІКАЦІЯ ГОТЕЛІВ (HOTEL CLASSIFICATION)

- розподіл готелів за розрядами залежно від розміру та виду житлових і службових приміщень, обладнання підприємства, рівня комфортності номерів і громадських приміщень, послуг, що надаються, та інших чинників. Мета - визначити відповідність конкретного готелю, а також номерів установленим порядкам або прийнятим стандартам на обслуговування. Розрядність готелю є однією з найважливіших його характеристик. Залежно від розрядності встановлюється оплата за номери та інші послуги. Цей показник характеризує імідж готелю. Критерії, за якими оцінюються готелі й номери в них, узгоджуються і затверджуються національними і міжнародними організаціями, що об'єднують туристські підприємства та фірми. В Україні готелі класифікують за п'ятьма категоріями (від ***** до *), мотелі - за чотирма, відповідно до рівня якості обслуговування. За кордоном діють різні системи К. г. (усього до ЗО). Загальноприйнятої міжнародної класифікації готельних підприємств за рівнем комфорту не існує, хоча спроби її створення були. Наприклад, за критеріями International Hotel Association вибірково оцінюються готелі різних держав. Проте в кожній країні існують свої підходи до К. г. В цілому системи К. г. можна розділити на дві основні групи: "зіркова" система на основі французької національної класифікації, поширена в більшості країн, коли розряд встановлюється шляхом присвоєння певної кількості зірок (від 1 до 5); бальна (індійська) система, в основі якої лежить оцінка готелю експертною комісією. Відповідно до французької ("зіркової") системи оцінюються такі основні параметри готелю: характеристики номерного фонду (площа номерів, частка одномісних номерів, одно- і багатокімнатних номерів, наявність комунальних зручностей в номерах і на поверхах, комфортність номерів); обладнання й оформлення інтер'єру; інформаційне забезпечення, в т. ч. наявність телефонного, телефаксного і телетайпного зв'язку; наявність і характеристики ліфтів; характеристики громадських приміщень, кіноконцертних і конференц-холів (для вищих категорій), приміщень для ділових зустрічей, відпочинку, спорту тощо; наявність і характеристики підприємств харчування: ресторану, їдальні, бару, кафе, буфетів тощо; забезпечення можливості надання послуг торгівлі, побутового обслуговування, інших додаткових послуг; характеристики будинку, під'їзних колій, розвиток інфраструктури; облаштованість прилеглої до готелю території. Розміри готелю практично не впливають на його класність (мінімальна кількість номерів 7- 10). Певні вимоги висуваються до персоналу, що працює в готелях. Обов'язкове знання працівниками контактних професій (менеджерами, портьє та ін.) іноземних мов: у готелях * чи ** - одна іноземна мова міжнародного спілкування, в готелях вищих категорій (**&#****) - до чотирьох мов. Американські автори описують 9 основних типів підприємств розміщення, які можна зустріти переважно в Європі і США. Так, у Великій Британії застосовується шість видів градацій рівня для різних за призначенням готелів: "а" - готель (hotel. Inn), будинок для гостей (guesthouse). Наприклад, у системі В&В використовується класифікація "The Crown" - "корони": від однієїдо п'яти. "Ь" - мотелі для зупинки на всю ніч на автошляхах чи головних трасах (motel for stop overnight on motorway or major road route ) "The Lodges" - "півмісяці": від одного до трьох, "с" - вдома з самообслуговуванням (self-catering holiday home) - "The Кеу" - "ключі": від одного до п'яти. "d" - для тих, що не ввійшли до трьох перших категорій.

"е" - всі інші розрізняються за рівнем сервісу: approved, commended, highly commended, De Luxe.

"f" - кемпінги для караванінгу та для інших цілей - "The Quality* - "літера Q": від однієї до п'яти.

У Пд. Америці переважає поділ готелів на класи: бюджет (Budget Class), туристський (Tourist Class), вище середнього (Superior Middle Class ), перший (First Class), розкішний (Deluxe Class). Вживається також "зіркова" система: від однієї до п'яти. У Греції й деяких інших країнах прийнята така класифікація: Luxe, А, В, С. У Франції готелі підрозділяють за "зірковою" системою на п'ять категорій: від * до **** L. Крім класу готелю, необхідно обов'язково вказати категорію (Quality Grading) безпосередньо номера. Загалом категорії номерів можна узагальнити до таких: "а" - De luxe (люкс), luxury (розкішний), first class (перший клас), moderate class (середній клас), second class (другий клас), economic class (економ-клас). "b" - De luxe (люкс), highly commended (особливо рекомендований), commended (рекомендований), approve (оптимальний), "с" - Suite (люкс), Presidential (президентський), Superior (вищої якості), Moderate (середній). Інколи готельні ланцюги вводять власні класифікації, наприклад, *** + 1/2 чи **** + 1/2 (ймовірно, заради зменшення рівня оподаткування через пониження клайності). У США існують три основні типи готелів: транзитні, курортні й резидент-готелі (з гостями, що проживають

постійно). Готель вважається транзитним, якщо принаймні 75% гостей не проживають в ньому постійно. Курортні готелі відзначаються розкішшю і різноманіттям зручностей. Деякі з них функціонують тільки в певний сезон, хоча більшість відкриті впродовж цілого року. Резидент-готелі - багатоквартирні споруди, які пропонують послуги покоївок і мають, як правило, кафе. Крім місцевих готелів, у США працюють загальнонаціональні й міжнародні ланцюги готельні "Шератон", "Холідей Інн", "Хілтон" та ін. Деякі курортні готелі працюють за американською системою, інші використовують європейську систему. Сучасні готелі повністю комп'ютеризовані: замість ключа - пластикова картка (див. Електронний ключ), комп'ютер може вибрати необхідну послугу, повідомить розклад авіарейсів і замовить квитки, надасть інформацію про курс акцій на біржі, календар спортивних матчів, погоду тощо. У більшості готелів є басейни і спортивні зали, перукарні, банкомати, пункти прокату тощо. В готелях можна поснідати (вартість сніданку інколи включена у вартість номера), а також замовити їжу з ресторану в номер. У разі користування телевізором, необхідно пам'ятати, що канали кабельного телебачення, як правило, платні.

Вартість проживання в готелі залежить від його класу; до вищого класу належать ланцюги готелів ***** та ін. Однак є й цілком доступні за ціною готелі, пансіони, а також своєрідні "домашні готелі" - кімнати, які місцеві жителі (найчастіше пенсіонери) здають гостям за досить скромну плату. Вартість двомісного номера в першокласному готелі - в середньому 200-300 дол. США за добу, в комфортабельному готелі такий номер коштує 150-200 дол. США, в готелі середнього класу - 60-120 дол. США. В "домашньому готелі" плата за добу становить 50-80 дол. США. Зазначені ціни умовні й залежать від штату, міста, місця розташування, пори року, завантаженості тощо. Практично в усіх системах К. г. оцінюються такі основні параметри готелю: характеристики номерного фонду (площа номерів, частка одномісних номерів, однокімнатних і багатокімнатних номерів, наявність комунальних зручностей в номерах і на поверхах, комфортність номерів); обладнання й оформлення інтер'єру; інформаційне забезпечення, вт. ч. наявність телефонного, телефаксного, телетайпного зв'язку, електронної пошти, ліфта; характеристика громадських приміщень і конференц-холів, а також приміщень для ділових зустрічей, відпочинку, спорту тощо;

наявність і характеристика підприємств харчування (ресторану, їдальні, гриль-бару, кафе, буфетів тощо); забезпечення можливості надання послуг торгівлі, побутового обслуговування, інших додаткових послуг; характеристики будівлі, під'їзних шляхів; розвиток інфраструктури, облаштованість прилеглої до готелю території; до готелів високих розрядів висуваються також вимоги щодо мінімальної кількості номерів (тобто число номерів має бути не менше 7-10), архітектури будинку, благоустрою території і т. ін. Серед вимог до готелів різних категорій важливе місце належить вимогам до фонду номерного: наявності і частці одно- і двомісних номерів, багатокімнатних номерів (апартаментів) і/або номерів, які можуть бути з'єднані, наявність у них зручностей, санітарно-гігієнічного і технічного обладнання, оснащення меблями й інвентарем тощо. Існують міжнародні асоціації, які за відсутності уніфікованих принципів К. г. складають і поновлюють рейтинги готелів. Серед них "Найкращі міжнародні готелі" ("The Leading Hotels of the World" ) - міжнародна готельна корпорація (створена в 1928 p.), що в своєму спеціалізованому каталозі інформує про найкращі готелі світу. У каталозі на 1997 р. таких готелів 308 (загальна кількість номерів понад 92 тис). Тестування готелів проводять незалежні висококваліфіковані експерти при ретельному вивченні всіх можливостей облаштування і сервісу готелів. Найбільша кількість "найкращих готелів" знаходиться в США - 40, в Італії - 30, Швейцарії - 23. Німеччині - 21, Франції й Іспанії - по 15, Індії - 12, Японії - 11, Великій Британії - 9, Таїланді й Мексиці - по 8, Китаї й Австрії - по 7, Португалії - 6 тощо. З 1996 р. в цей каталог входять два російських готелі: "Балчуг Кемпински" в Москві і "Гранд-отель "Европа" в Санкт-Петербурзі. Це не єдина корпорація, що займається виявленням найкращих готелів. Уже бл. 30 років подібну роботу проводить міжнародна організація "Преференційні (найкращі - упоряд.) готелі і курорти світу" ("Рreferred Hotels and Resorts Worldwide" ). Ha 1997 p. таких готелів нараховувалося 101, більша частина яких (69 готелів) також розташована в США. Своєрідною класифікацією цікава міжнародна готельна асоціація " Найтихіші готелі", заснована в 1962 р. зі штаб-квартирою в Парижі. Основні критерії для включення в цю асоціацію такі: природне і приємне навколишнє середовище; затишна будівля і оздоблення готелю зі своїм власним характерним виглядом; гостинність, що відповідає сучасним вимогам, у т. ч. відмінна кухня ресторану. У 90-ті pp. XX ст. ланцюг "Найтихіших готелів" охоплював 329 підприємств Європи. Про класність готелів непрямим чином може свідчити ціна на розміщення в номерах. Залежно від категорії готелю відзначається значна різниця в цінах на номери. Відхилення в рівні цін на розміщення в готелях в різних країнах становить до 2600'/". Існують розходження в цінах і всередині певної категорії. Так, у тризіркових готелях максимальна ціна перевищує мінімальну в 26 разів. Діапазон цін по готельних ланцюгах становив у 1994-1995 pp. до 481% - на одномісні номери, до 513% - на двомісні. Крім того, ціни змінюються в межах однієї категорії готелів по різних містах світу. Сегментація ринку споживачів готельних послуг може визначатися: за рівнем доходу споживачів (існують дорогі й дешеві готелі, а також засоби розміщення для туристів із середнім рівнем доходу); за віком (для молоді й студентів існують спеціальні засоби розміщення - хостели; для людей середнього і літнього віку, дітей); за національними особливостями туристів (їх звичками і смаками); за складом родини мандрівників (номери для самотніх, для батьків з дітьми); за типом туризму (сільський, міський, курортний, а також конгресовий чи екологічний туризм; готелі можуть спеціалізуватися на конкретному виді туризму, можуть обслуговувати відразу кілька видів). Відомі готельні ланцюги відкривають підприємства для конкретних сегментів ринку, створюють міні-ланцюги, переходячи від монопродукту до диверсифікації.

 

Схожі за змістом слова та фрази