Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С. arrow І arrow ІМПІЧМЕНТ
   

ІМПІЧМЕНТ

(англ. impeachment - осуд, обвинувачення, від старофранц. empeechement — перешкода, тортури) — за конституціями ряду д-в процедура притягнення парламентом до відповідальності вищих посад, осіб у випадках вчинення ними певних злочинів. Вперше І. запроваджено в кін. 14 ст. в Англії, і застосовувався він щодо урядовців, включаючи радників короля. При цьому сам парламент провадив слідство (палата громад) і виносив присуд (палата лордів), тобто діяв як суд. Так вирішувалися справи, пов'язані зі зловживанням урядовців своїм служб, становищем.

У сучас. юрид. науці поняття «імпічмент» визначається по-різному. Авторитетний амер. юрид. словник дає таке трактування: «Імпічмент — це розгляд у квазіполітичному суді кримінальної справи, порушеної проти державного службовця». За конституцією США, нижня палата (палата представників) конгресу виступає у ролі слідчого та обвинувача.

Вона створює комітет з розслідування і на підставі його доповіді приймає рішення про звинувачення. Порушену справу далі розглядає верхня палата (сенат) на закритих засіданнях. Рішення приймається двома третинами складу сенату. Наслідком І. може бути усунення з посади і позбавлення прав займати «почесну, відповідальну або оплачувану посаду на службі Сполучених Штатів» щодо будь-якої федеральної посад, особи, якщо її звинуватять у «зраді, хабарництві або інших тяжких злочинах» (ст. 2 розд. 4 конституції). Однак на цьому юрид. наслідки вчиненого не закінчуються. Може здійснюватися розслідування заг. характеру, справа відповідної особи може бути передана до заг. суду, а за певних умов її притягнуть до крим. відповідальності.

Визначена за конституцією США процедура і. вважається класичною. Вона може застосовуватися до всіх осіб, котрі зайняті на цив. держ. службі, хоча поняття І. звичайно асоціюється з відповідальністю президентів. Найчастіше І. застосовувався до федер. суддів. У більшості ін. країн і. може бути кореспондований виключно главі д-ви — президентові (Ірландія, Росія тощо). Іноді І. трактують як парлам. процедуру, пов'язану з позбавленням президента недоторканності у зв'язку із вчиненням ним певного злочину. До таких злочинів звичайно віднесені держ. зрада і порушення конституції. На думку прибічників цього підходу до визначення І., позбавлення президента недоторканності (імунітету від переслідування за вчинення крим. злочину) супроводжується усуненням його з посади (поста). і. можна тлумачити і як одну з форм конст. відповідальності. Відповідальність у порядку І. нерідко неточно визначають як суд. відповідальність. Тут справді існує певна взаємодія між парламентом і судом. Процесуально і. певною мірою подібний до судочинства. Але гол. змістом відповідальності у порядку і. є політ, оцінка дій посад, особи, а наслідком — можливе усунення її з посади (поста). Причому реалізація процедури І. завжди відбувається у парламенті. Класичний І. здійснюється за умов двопалат. структури парламенту. Подібними, але не тотожними є процедури відсторонення президентів однопалат. парламентами, котрі ухвалюють відповідні рішення на підставі висновків конст. судів (Латвія, Литва, Туреччина та деякі ін. країни). У такий же спосіб можна характеризувати конституційно визначені процедури усунення президентів з поста за рішенням конст. судів, яким передували звинувачення, сформульовані і висунеш парламентом або однією із його палат (Австрія, Болгарія, Італія, Німеччина тощо). Проте ці процедури нерідко навіть офіційно визначаються як І.

У ст. 111 Конституції України встановлено процедуру (порядок) усунення Президента України з поста Верх. Радою України у разі вчинення ним держ. зради або ін. злочину, яку визначено як І. Відповідне питання ініціюється більшістю від конст. складу ВР. Для проведення розслідування ВР створює спец, тимчасову слідчу комісію, до складу якої включаються спец, прокурор і спец, слідчі. Висновки і пропозиції тимчас. слідчої комісії розглядаються на засіданні ВР. За наявності підстав парламент не менш як двома третинами свого конст. складу приймає рішення про звинувачення Президента України. Рішення про усунення Президента з поста в порядку І. приймається ВР не менш як трьома четвертими від її конст. складу після перевірки справи Конст. Судом України та отримання його висновку щодо додержання конст. процедури розслідування і розгляду справи про І. та висновку Верх. Суду України про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, містять ознаки держ. зради або ін. злочину. Від І. та ін. розглянутих процедур, пов'язаних з конст. відповідальністю, необхідно відрізняти спец, порядок притягнення до крим. відповідальності президентів і членів уряді в. У цих випадках засудження відповідних осіб тягне усунення їх з посади (поста), а не навпаки. Тобто послідовність поєднання конст. і крим. відповідальностей тут є зворотною: друга передує першій і водночас зумовлює її.

Літ.: Black's Law Dictionary. Minneapolis, 1990; Конст. (гос.) право. М., 1995; Шаповал В. М. Виші органи сучас. д-ви. Порівн. аналіз. К, 1995.

В. М. Шаповал.

 

Схожі за змістом слова та фрази