Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С. arrow Л arrow ЛОБІЗМ
   

ЛОБІЗМ

(англ. lobbyism, від lobby — приймальна, кулуари) — специф. інститут політ, системи, потужний механізм впливу певних соціальних груп і громад, об'єднань («груп тиску») на процес прийняття рішення органами держ. влади з питань внутр. та зовн. політики. Лобіювання — спроба організацій або окр. гр-н впливати не тільки на прийняття, відхилення чи зміну законів у парламенті, а й на адм. рішення уряду, спираючись на підтримку як обраних депутатів, так і різних політ, партій, держ. і недерж. установ, громад. орг-цій, ЗМІ. До Л. вдаються й представники таких соціальних структур, як бізнес, торгівля, с. г., освіта, наука, мист-во тощо. Мета Л. полягає в тому, щоб домогтися від парламенту, уряду, президента країни ухвалення чи відхилення тих або ін. законод. чи адм. актів. Практично всі великі корпорації, спілки підприємців, профес. асоціації, профспілки мають у своєму складі особливі підрозділи, що займаються лише лобістською діяльністю і налічують (залежно від потуги організації) до кількох десятків і навіть сотень осіб. Заінтерес. групи, монополії активно користуються послугами найманих лобістів, якими найчастіше виступають впливові юрид., пропагандистські та консультаційні фірми.

Для досягнення своєї мети лобісти і представлені ними організації використовують різні засоби і методи: виступають на слуханнях у к-тах (комісіях) парламенту з викладенням позицій заінтерес. сторін; представляють інформацію з обговореного питання з акцентом на вигідних для себе аспектах; готують і пропонують для внесення проекти законів; організують пропагандистські кампанії, кампанії «тиску з місць» (потоки листів, телеграм, телеф. дзвінків на адреси законодавців тощо); фінансують виб. кампанії кандидатів у президенти, депутати парламенту, до місц. органів влади; вдаються до прямого підкупу посад, осіб. Поширеною формою є президентський Л. У США існує профес. лобістський апарат викон. влади, який складається зі спец, відділів по зв'язках з Конгресом. До їх компетенції входять: допомога президенту і керівникам міністерств у розробці законод. програм, планування стратегії і тактики просування законопроектів через Конгрес, координація лобіст, дій ін. відомств викон. влади, приват, «груп тиску». Відділи контролюють практично всі контакти представників адміністрації з законодавцями та їх помічниками. Л. — це більш позитивне, ніж негат. явище, оскільки воно посилює легітимність парламенту, сприяє обміну інформацією між депутатами та громадськістю; виконує представн. функцію, підвищує ефективність прийняття рішень.

У наш час спостерігається тенденція до юрид. регламентації Л. Так, 1995 Конгрес США прийняв «Акт про регулювання лобіювання», який вимагає реєстрації лобістів, їх регуляр. звітів про свою діяльність. Окр. орг-ціям, що звільнені від оподаткування та отримують субсидії, забороняється займатися лобіюванням. Л. фактично існує і в Україні, хоч він ще не врегульований у законод. порядку.

Літ.: Абизов В. Є., Кремень В. Г. Політ, рішення: механізм прийняття. К., 1995; Політ, структури та процеси в сучас. Україні: Політол. аналіз. К, 1995; Гаджиев К. С. Введение в полит, науку. М.. 1997.

А. І. Куліш.