Головна
Українська Радянська Енциклопедія
Енциклопедичний словник-довідник з туризму
Юридична енциклопедія - Шемшученко Ю.С.
 
Головна arrow Українська Радянська Енциклопедія arrow рево-рек arrow РЕЙКИ
   

РЕЙКИ

— сталеві спец. профілю балки, по яких рухаються поїзди, трамваї, вагонетки, вантажопідйомні крани тощо. Дві Р., розміщені на певній віддалі одна від одної і скріплені зі шпалами залізнич. колії та між собою, утворюють рейкову колію. На монорейкових дорогах застосовують одну рейку, закріплену на опорах. Основними характеристиками рейок є форма поперечного профілю і маса 1 м. В СРСР залізничні Р. випускають двотаврового профілю типів Р50, Р65 і Р75 (число означає приблизну масу 1 м рейки), стандартною довж. 25 м (тимчасово допускається довж. 12,5 м). їх виготовляють з високо вуглецевої сталі, експлуатаційну стійкість, надійність і довговічність підвищують термічною обробкою. Р. з'єднують у безперервну нитку за допомогою стикових скріплень (в шийках таких Р. роблять болтові отвори) або зварюванням (див. Рейкозварювальна машина) — для безстикової колії (Р. без болтових отворів і з незагартованими кінцями). На трамвайних коліях поряд з залізнич. застосовують Р. жолобчастого профілю (довж. 15— 18 м), що їх при укладанні зварюють. Р. для засобів рудникового транспортування, пересувних підйомних кранів (підкранові колії) легші за залізничні, у деяких з них особливий профіль. Перші чавунні Р. виготовлено 1767 у Великобританії, в Росії їх почали запроваджувати 1788. Катані сталеві Р. набули поширення з другої пол. 19 ст. Сучасні Р. прокатують на рейкобалкових станах. В УРСР Р. виготовляють на Дніпровському металург. з-ді ім. Ф. Е. Дзержинського (м. Дніпродзержинськ), на металург. з-ді "Азовсталь" ім. Серго Орджонікідзе (м. Жданов), ін. підприємствах. Іл. с. 322.

Ю. д. Волошко.

Рейки - leksika.com.ua